Koleje Niemieckie (DB) mają w planach obsługę tras do Polski oraz innych sąsiadów z wykorzystaniem składów ICE 3neo wyprodukowanych przez Siemens Mobility. Od jakiegoś czasu testy tych składów prowadzone są w Polsce m. in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Zobaczcie z bliska, jak wyglądają!
Uruchomienie połączeń międzynarodowych do Polski, Belgii, Holandii czy Francji przez DB będzie możliwe dzięki zbliżającej się wielkimi krokami dalszej liberalizacji europejskiego rynku kolejowego. Przewoźnik musi jednak przygotować się do tych zmian od strony technicznej i dlatego zlecił Siemensowi modyfikacje w 32 zamówionych składach dużych prędkości.
– Chcemy również w przyszłości połączyć Berlin i Warszawę poprzez ICE. Aby to osiągnąć, zwiększamy międzynarodowy zasięg ICE 3neo i inwestujemy dodatkowe 200 milionów euro w homologację naszego flagowego pociągu w Polsce i Francji. To dalsza inwestycja w integrację kolejową Europy –
powiedział niedawno członek zarządu DB ds. dalekobieżnych przewozów pasażerskich dr Michael Peterson.
Z informacji przekazanych przez Siemens Mobility wynika, że pierwsze składy ICE 3neo zostaną homologowane na Polskę w 2031 r., a proces ten zakończy się rok później. Wprowadzenie składów do ruchu na trasy międzynarodowe poprzedzą liczne testy. Początkowo prowadzone były one
na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, a od jakiegoś czasu trwają także na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK).
Testy na polskiej sieci kolejowej
Jazdy testowe odbywają się już od dwóch tygodni w każdą noc poza nocą z soboty na niedzielę. Podczas jednego z ostatnich przejazdów na pokładzie pociągu i w terenie byli obecni pracownicy PIT Łukasiewicz, badający potencjalne zakłócenia elektromagnetyczne podczas przejazdu i gwałtownego hamowania pociągu.
Obecnie testy są prowadzone przez dwa składy ICE 3neo w trakcji ukrotnionej, a jazdy odbywają się na odcinku Opoczno – Góra Włodowska. Składy stacjonują w ZNT Kruszewiec Polregio. Pojazdy na potrzeby polskiej sieci kolejowej mają zamontowane radio analogowe 150 MHz, lecz nie mają jeszcze zabudowanego systemu SHP.
W ostatnich pracach wziął udział dr Piotr Wulgaris, ekspert ds. interoperacyjności kolei, który podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami. Prezentujemy je w punktach poniżej.
Jakie są ICE 3neo?
Podobniej jak pasażerowie korzystający już z nowych składów w ruchu regionalnym również nasz krajowy ekspert zwrócił uwagę na znaczącą poprawę komfortu podróży. Składają się na nią:
- duża przestrzeń wewnątrz wagonów – dzięki temu, że pojazd nie posiada wychylnego pudła i jego konstrukcja nie musi być „ścięta” jak w składach Pendolino, a fotele można zamocować przy samej ścianie wagonu, co daje dużą przestrzeń między fotelami i na korytarzu,
- specjalne przestronne przedziały rodzinne z miejscem na odstawienie wózka dziecięcego oraz przestrzeń w wagonach bezprzedziałowych wydzielona dla rodzin z dziećmi,
- ładowarki indukcyjne przy każdym siedzeniu w I klasie,
- podświetlana podłoga pod linią siedzeń,
- zintegrowane uchwyty na tablety i haczyki na ubrania w każdym oparciu, w I klasie dodatkowo uchwyt i stojak na kubek,
- fotele posiadające podwójną regulację: całego fotela i możliwość dodatkowego wysunięcia samego siedziska,
- drewniane wykończenia: stoliczki, przestrzeń między fotelami w I klasie, ściany w korytarzu, obudowa toalet,
- numeracja miejsc niezgodna z kartą UIC, ale za to bardzo praktyczna, miejsca numerowane w rzędach po prawej i po lewej „po kolei”, w przedziałach liczbowych od 1 do 8, dzięki temu obok miejsca nr 22 mamy miejsce nr 23, a nie 28,
- numery miejsc wypukłe – poza alfabetem Braille’a dodatkowe dostosowanie dla osób niedowidzących,
- 85-procentowo wełniana tapicerka na fotelach: w I klasie wykończenia w ciepłych odcieniach szarości, a w II klasie dominują odcienie niebieskiego, w wagonie restauracyjnym bordowa czerwień z lampkami przy stolikach,
- na wyposażeniu wagonu restauracyjnego jest mikrofala i piekarnik, ale nie ma kuchenki – tutaj nasz „WARS” góruje, bo może serwować jajecznice i inne przyrządzane na miejscu dania.
fot. Piotr WulgarisW składach ICE 3neo rozwiązano problem z dostępnością Internetu podczas jazdy pociągu:
- ICE 3neo są fabrycznie wyposażone w okna przepuszczające fale radiowe. Dzięki wykorzystaniu lasera tworzy się wzór po wewnętrznej stronie szyb w oknach, które chronią przed działaniem promieni słonecznych, ale nie tłumią sygnału komórkowego i Internetu.
Rozwiązania techniczne, które sprawiają, że składy ICE-3neo mają zaawansowaną diagnostykę w czasie rzeczywistym:
- czujniki zamontowane przy każdej maźnicy sygnalizujące występowanie jakichkolwiek problemów z temperaturą w maźnicy, łożysku, osi – częściowe przejęcie roli urządzeń dSAT,
- czujniki przy każdej parze drzwi zliczająca ilość cykli otwarcia-zamknięcia, czas potrzebny na otwarcie-zamknięcie drzwi, napięcie na napędzie i czas zadziałania napędu drzwi – dzięki temu można zmitygować ryzyko wystąpienia usterki drzwi wynikające z systemu sterowania,
- ponadto maszynista z pulpitu może samodzielnie regulować nastawę wyłącznika szybkiego w zależności od wartości obowiązującej na danej linii/odcinku.
fot. Piotr Wulgaris– Podsumowując: składy typu ICE 3neo posiadają wiele rozwiązań w zakresie dostępności, komfortu, ergonomii pasażerskiej, dostępności sygnału komórkowego i Internetu oraz rozwiązań diagnostycznych nieobecnych na polskiej sieci kolejowej. W mojej ocenie wdrożenie takich rozwiązań na polskiej kolei przez krajowych producentów nie musi zając 8-10 lat. Takie funkcjonalności można zacząć wdrażać już teraz. Większym wyzwaniem niż problemy techniczne jest tu pewna bariera mentalna odejścia od starych wzorców na rzecz nowych rozwiązań. Rzeczywistym problemem, który zajmie więcej czasu, jest dostosowanie konstrukcji składów do wymogów prędkości 320 km/h oraz technologia budowy pudła pojazdu z aluminium, której polscy producenci dotąd nie stosują – mówi dr Piotr Wulgaris.
O ICE 3neo
DB zamówiło w Siemens Mobility łącznie 90 jednostek ICE 3neo, z czego 29 zostało już dostarczonych. Pierwszy EZT tej serii wszedł do eksploatacji w listopadzie 2022 roku. W czerwcu 2024 roku ICE 3neo zastąpił starsze pociągi ICE na trasach transgranicznych z Frankfurtu do Amsterdamu i Brukseli. Od tego czasu DB znacznie zmniejszyło liczbę odwołań pociągów na tych trasach międzynarodowych z powodu awarii pojazdów. Nowe składy spotkały się także z dobrym przyjęciem przez pasażerów, których chwalą nową aranżację wnętrza.